מחקרים

תוצאי טיפול בגלאוקומה הקשורה ב-ectropion uvea מולד

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בהשוואה למחלה חד-צדדית, מטופלים עם ectropion uvea מולד דו-צדדי מתייצגים עם גלאוקומה בגיל צעיר יותר

במחקר עוקבה התערבותי רטרוספקטיבי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of  Ophthalmology ביקשו החוקרים לקבוע את התוצאים הויזואליים ואת יעילותם של ניתוחי גלאוקומה, וזאת במטופלים עם ectropion uvea מולד.

במחקר זה נאספו ממצאי ניתוחים ובדיקה של 11 עיניים (8 חולים) עם ectropion uvea מולד. המחקר נערך בשני אתרים אקדמיים ובין השנים 2001-2021. החוקרים ביצעו הערכה לתוצאים ויזואליים, להצלחה כירורגית (לחץ תוך עיני [IOP] - 5-20 מ"מ כספית, היעדר צורך בניתוח נוסף להורדת לחץ עיני, והיעדר סיבוכים חזותיים הרסניים), ולשיעורי ההישרדות של ניתוחי גלאוקומה.

תוצאות המחקר הדגימו כי חולי ectropion uvea דו-צדדי מאובחנים עם גלאוקומה בגיל צעיר יותר (0.02 ± 0.01 שנים) בהשוואה למחלה חד-צדדית (8.9 ± 5.3 שנים, P=.002). כל העיניים נזקקו לניתוח גלאוקומה. 91% אף נזקקו לניתוחים מרובים (3.5 ± 2.1, חציון של 3 ניתוחים לעין). הצלחה טיפולית הודגמה ב-13% מניתוחי טרבקולוטומיה (8 עיניים). למרות שאף אחת מארבע העיניים אשר עברו טרבקולקטומיה עם מיטומיצין C לא נזקקה לכריתה חוזרת, להתקנת מכשיר ניקוז או לציקלואבלציה, 75% נזקקו לבסוף לניתוח תיקון כר הסינון (bleb). למכשירי ניקוז גלאוקומה (7 עיניים) היה שיעור הצלחה של 57%, כאשר 3 עיניים נדרשו לציקלובאלציה (2) או לטרבקולקטומיה (1). במעקב הסופי (8.5 ± 6.6 שנים, חציון: 7.9 שנים), כל העיניים השיגו שליטה ב-IOP, עם IOP נמוך יותר בהשוואה למצב הבסיס (13.2 ± 2.6 מ"מ כספית לעומת 32.9 ± 9.9 מ"מ כספית, P=.002). במעקב הסופי, הלוגריתם המתוקן הטוב ביותר של הזווית המינימלית לחדות הראייה עמד על 0.2 ± 0.2.

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה למחלה חד-צדדית, מטופלים עם ectropion uvea מולד דו-צדדי מתייצגים עם גלאוקומה בגיל צעיר יותר. התוצאות המחקר עלה כי  רוב העיניים נדרשו לניתוחי גלאוקומה מרובים. ניתוח זווית הודגם כפחות יעיל מאשר טרבקולקטומיה וממכשירי ניקוז גלאוקומה. שליטה ב-IOP הושגה בכל העיניים, וזאת עם תוצאים טובים.

מקור:

Jacobson, A., Moroi, S. E., & Bohnsack, B. L. (2022). Characteristics and outcomes of glaucoma associated with congenital ectropion uvea. American Journal of Ophthalmology241, 1-8.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  גלאוקומה,  ectropion uvea
תגובות